بررسی ونقد وهابیت review on wahhabism

الاستعراض على الوهابیة

ابن تیمیه و حدیث "علی مع الحق و الحق مع علی"

ابن تیمیه در کتاب منهاج السنة می گوید:

این حدیث که گویند رسول خدا " ص " گفته است: على مع الحق و الحق مع على یدور معه حیث دار، و لن یفترقا حتى یراد على الحوض:  

و چگونه این مرد مى تواند حکم کند احدى از صحابه و علما به هیچ وجه آن را روایت نکرده اند.


این، حافظ ابن مردویه، در " مناقب "، و سمعانى، در " فضائل الصحابه " است که با سلسله سند از محمد بن ابى بکر، از عایشه، روایت کرده اند که او گفت: شنیدم رسول خدا "ص " فرمود: على مع الحق و الحق مع على لن یفترقا حتى یردا على الحوض


 و ابن مردویه در " المناقب " و دیلمى در " الفردوس " روایت کرده اند که:وقتى شتر عایشه را پى کردند و عایشه به یکى از خانه بصره وارد شد، محمد بن ابى بکر نزدش آمده، سلامش کرد و عایشه با او حرف نزد. محمد گفت:

ترا بخدا سوگند مى دهم آیا آن روز را بخاطر داراى که تو خود مرا حدیث کردى از پیغمبر " ص " که او فرمود:حق پیوسته همراه على است و على با حق همراه است، هیچ گانه با هم خلاف مى کنند، و نه از هم جدا مى شوند؟گفت: آرى

 ابن قتیبه در " الامامه و السیاسه " 1ر68 از محمد بن ابى بکر آورده است که:او به خواهرش عایشه " رضى الله عنها " وارد شد به او گفت: آیا نشنیدى پیغمبر خدا " ص " مى گفت: " على مع الحق و الحق مع على " آنگاه به جنگ با او بیرون آمده اى؟!


 زمخشرى در " ربیع الابرار " آورده، گوید:

98- استأذن أبو ثابت «2» مولى علی رضی الله عنه على أم سلمة «3» ، فقالت: مرحبا بک یا أبا ثابت، ثم قالت: یا أبا ثابت أین طار قلبک حین طارت القلوب مطیرها؟ قال: تبع علیا، قالت: وفقت، والذی نفسی بیده لقد سمعت رسول الله صلّى الله علیه وسلّم یقول: علی مع الحق والقرآن، والحق والقرآن مع علی، ولن یتفرقا حتى یردا علیّ الحوض.(الکتاب: ربیع الأبرار ونصوص الأخیار ج2ص173،المؤلف: جار الله الزمخشری توفی 583 هـ،الناشر: مؤسسة الأعلمی، بیروت،الطبعة: الأولى، 1412 هـ،عدد الأجزاء: 5)

ابو ثابت مولى على براى ورود بر ام سلمه " رضى الله عنها " اجازه خواست. ام سلمه گفت: خوش آمدى ابا ثابت آیا وقتى دلها به هر سو پرواز مى کرد، تو دلت به کدام سو  پر کشید، ابو ثابت گفت: به دنبال على بن ابى طالب .ام سلمه گفت: سوگند بخدایى که جانم در قبضه قدرت اوست، موفق شدى، از رسول خدا " ص " شنیدم مى فرمود:على مع الحق و القرآن، و الحق و القرآن مع على و لن یفترقا حتى یردا على الحوض. " على همراه حق و قرآن است و حق و قرآن همراه على، از هم قابل تفکیک نخواهند بود تا در حوض کوثر بمن بازگردند "




 ابن مردویه و حافظ هیثمى از ام سلمه روایت کرده اند که مى گفت:

12031 - .... فَإِنِّی سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ - صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ - یَقُولُ: «عَلِیٌّ مَعَ الْحَقِّ أَوِ الْحَقُّ مَعَ عَلِیٍّ حَیْثُ کَانَ». قَالَ: مَنْ سَمِعَ ذَلِکَ؟ قَالَ: قَالَهُ فِی بَیْتِ أُمِّ سَلَمَةَ.(الکتاب: مجمع الزوائد ومنبع الفوائد،7/235،المؤلف: أبو الحسن نور الدین علی بن أبی بکر بن سلیمان الهیثمی (المتوفى: 807هـ)

المحقق: حسام الدین القدسی،الناشر: مکتبة القدسی، القاهرة،عام النشر: 1414 هـ، 1994 م،عدد الأجزاء: 10)

على بر حق میباشد، هر کس از او پیروى کند از حق پیروى کرده و هر کس او را رها سازد، حق را رها ساخته است، عهدى است که قبل از امروز بسته شده است. 


و از طریق شیخ الاسلام حمویى است گفتار پیامبر اکرم " ص " درباره اوصیاءش که فرمود:و هر دو حدیث به یک مفهوم صحیح متواتر قطعى که پیغمبر " ص " فرمود:پس هر گاه آنچه ابن تیمیه مى پندارد، از مبداء رسالت غیر ممکن الصدور باشد، باید همه این احادیث که همان مفهوم را میرساند، مقام رسالت از آنها نیز منزه باشد، من گمان ندارم کسى بتواند به این صراحت، حمله کند مگر اینکه مانند ابن تیمیه...

بگذارید هر چه مى تواند گستاخى کند شما خود از هواى نفس آنها که نمیدانند پیروى نکنید.
  
نویسنده : معین الحـق ; ساعت ۱٢:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٢/٥/٢٦